Podróżni odczuwają uciążliwości związane z pracami remontowymi w rejonie Kozłowa i Miechowa. Po ich zakończeniu ruch pociągów w kierunku Warszawy ma być jednak sprawniejszy. Zarządca infrastruktury podsumowuje postępy inwestycji, których część jest finansowana ze środków unijnych ujętych w KPO.
W sierpniu PKP Intercity poinformowało o zmianach w rozkładzie jazdy związanych z przebudową linii 8 na małopolskim odcinku Kraków – Kozłów.
Wybrane pociągi kategorii IC omijają teraz Miechów i są kierowane nieco dłuższą trasą objazdową przez Zawiercie. Zarządca infrastruktury prowadzi też inne inwestycje na pograniczu województw małopolskiego i świętokrzyskiego, które mają docelowo poprawić jakość połączeń pomiędzy Krakowem a centrum kraju.
Cztery kontrakty, w tym trzy z KPO
W 2024 r. PLK podpisały
umowę na modernizację linii 8 między Kozłowem a Sędziszowem. Rolę wykonawcy pełni tam
Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe, które na realizację kontraktu ma 36 miesięcy. Jak wynika z aktualnych informacji zarządcy infrastruktury, termin ten powinien zostać dotrzymany. – Modernizacja trasy Kozłów – Sędziszów zakończy się w 2027 r. – mówi Piotr Hamarnik z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Szybciej muszą jednak dobiec końca prace zlecone w trzech innych postępowaniach.
Na tej samej linii, ale między krakowskimi Batowicami a Miechowem, trwa
wymiana urządzeń sterowania ruchem. W tym przypadku rolę wykonawcy pełni Kombud, a umowa z 2024 r. daje tej spółce czas na finalizację przedsięwzięcia do połowy 2026 r. Nowe urządzenia sterowania pojawią się także w samym Krakowie w rejonie posterunku Kraków Przedmieście. Przetarg na to zadanie wygrały Krakowskie Zakłady Automatyki. Również w tym przypadku termin realizacji prac mija w połowie 2026 r., co jest związane z dofinansowaniem zadań z KPO.
– Dodatkowo w sierpniu podpisaliśmy umowę na
modernizację infrastruktury na odcinku Kraków Główny – Tunel – przypomina przedstawiciel PKP PLK. Podstawowym celem inwestycji ma być podniesienie dopuszczalnej prędkości na wybranych fragmentach do 120 km/godz. PORR na roboty ma 12 miesięcy od chwili zawarcia kontraktu. We wszystkich tych przypadkach termin, a zatem także dofinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy, mają nie być zagrożone. – Inwestycje na odcinku Kraków – Tunel zakończą się w przyszłym roku – zapowiada bowiem nasz rozmówca.
Dwie trasy z Krakowa do Warszawy
– Najbardziej zaawansowane prace budowlane toczą się na stacji w Kozłowie i szlaku w kierunku Klimontowa – podsumowuje Piotr Hamarnik. Trwa tam wymiana torów, modernizacja peronów i budowa nowego przejścia podziemnego.
Wszystkie te zadania mają przyczynić się do skrócenia czasu przejazdu, ale też do wzrostu przepustowości linii 8. Stanowi ona nie tylko element ciągu prowadzącego z Krakowa do CMK, ale też alternatywną trasę biegnącą do Warszawy przez Kielce i Radom.